GFS är ett projekt som är finansierat av Tillväxtverket, koordineras av NetPort Science Park och genomförs av samverkans-/samarbets-partners RISE, Blekinge Tekniska Högskola , Ernst & Young samt Örebro Universitet.
Vi har alla en stor utmaning att minska CO2-utsläppen i transportbranschen. Elektrifiering av tunga fordon har en potential att vara central i utvecklingen. Utmaningarna är många då detta är ett helt nytt område och projektet.
Projektets mål är att skapa ett välgrundat och brett beslutsunderlag inför etablering av framtida storskalig utrullning av elvägar i Sverige. Projektet kommer att visa hur en inkluderande elvägsimplementering kan ske och beslutsunderlaget kommer att täcka ekonomiska, juridiska och skattemässiga aspekterna, identifiera förutsättningar och barriärer, samt föreslå lösningar för att möjliggöra snabb elvägsimplementering tillsammans med utvärderingsmetodik för att verifiera samhällsnyttan. Arbetet sker via strukturerade litteraturstudier, intervjuer, enkäter, workshops och seminarier med inbjudna experter. Resultatet kommer att utvecklas i samverkan mellan forskningsaktörer och behovsägare, bidra till Trafikverkets Program Elektrifiering samt nyttjas av aktörer inom elvägsområdet.
Projektet är strukturerat i arbetspaket som respektive partner i projektet ansvarar för.
RISE
- Intressent-, trafikerings- och marknadsanalys
- Uppskalning
- Utvärderingsmetod
Bleking Tekniska Högskola
- Riskanalys
- Kostnads- och intäktsanalys
- Incitamentsstrukturer och betalningsvilja
- Finansierings- och genomförandeformer
Ernst & Young
- Legala aspekter, regelverk och tillstånd
- Skatter
- Upphandlingsformer
NetPort Science Park
- Projektledning och admininstration
- Extern kommunikation och resultatspridning
- Avslutsarbete
Örebro Universitet
- Hållbarhetsaspekter